sunnuntai 4. joulukuuta 2016

RANSKALAISTEN JA ITALILAISTEN VIERAILU 6.-12.10.2016

Lokakuun alussa meillä Liedon lukiossa vieraili kahdeksan opiskelijan ja kahden opettajan ryhmät partnerikouluistamme Ranskan Marseillesta ja Italian Parmasta. Opiskelijavieraat majoittuivat meillä hankkeeseen osallistuvien opiskelijoiden kotona.

Ensimmäinen päivä 6.10.

Ensimmäisenä päivänä eli torstaina vieraat saapuivat Suomeen. Majoittajat olivat vastassa vieraita Turun bussiasemalla. Vieraat tutustuivat omiin majoittajaperheisiinsä ja siinä kuluikin ensimmäinen päivä.

Toinen päivä 7.10.

Toisena päivänä vieraat tulivat ensimmäistä kertaa Liedon lukioon. Päivän ohjelmaan kuului monenlaista aktiviteettiä. Lukion auditoriossa oli aamulla rehtorin tervetuliaispuhe ja lauluesitys. Sieltä siirryttiin luokkaan pelaamaan Suomi-aiheista Kahoot-tietovisaa, jonka muutamat oppilaat olivat tehneet. Tietovisaan liittyi myös netin välityksellä puolalaisia ja italialaisia opiskelijoita niistä partnerikouluista, jotka eivät voineet osallistua vierailuun. Vieraat myös vietiin opastetulle kierrokselle koulun tiloihin ja Lietohalliin. Varsinkin koulun wifi ja opiskelijoiden läppärit aiheuttivat kummastusta ja ihastusta. Päivän päätti mölkky-turnaus. Meidän opiskelijoiden tehtävänä oli selvittää säännöt ja opettaa pelin kulkua.

Kolmas päivä 8.10.

Lauantaina vieraat ja majoittajat lähtivät Turku-kierrokselle. Turku-kierroksen aloitti vierailu Turun linnassa, missä meillä oli opastettu kierros kahdessa ryhmässä. Sieltä matka jatkui Turun keskustaan. Kohteina olivat muun muassa kauppatori, Turun tuomikirkko ja Suomen Joutsen. Päivä kului mukavasti nähtävyyksiin tutustuessa. Me oppilaat olimme tehneet tietoiskuja eri kohteista Turussa.
Lauantai-iltana veimme vieraat erään opiskelijan kotiin saunomaan, uimaan ja paljuilemaan. Paistoimme nuotiolla makkaraa ja vaahtokarkkeja. Tämä suomalainen ilta oli vieraiden mielestä uskomaton ja ikimuistoinen.

Neljäs päivä 9.10.

Neljäntenä päivänä vieraat ja majoittajat lähtivät kauppakeskus Myllyyn, koska oli sunnuntai eikä haluttu mitään virallista ohjelmaa. Myllyssä shoppailtiin ja vietettiin aikaa tutustuen toisiin ja loppupäivä otettiin rennosti.

Viides päivä 10.10.

Maanantaina vieraat tulivat kouluun tutustumaan oppitunneille. Ihmetystä herätti koulun ja oppituntien rento ilmapiiri. Esimerkiksi Marseillessa kaikki sähköiset laitteet ovat kiellettyjä oppitunneilla, joten esimerkiksi kännyköiden sanakirjoja ei saa käyttää. Meillä se on ihan jokapäiväistä. Vierailimme myös Liedon Säästöpankissa, missä saimme englanninkielisen luennon yrityksen rahoituksesta hankkeen aiheeseen liittyen. Iltapäivällä teimme projektityötä ryhmissä yhdessä italialaisten ja puolalaisten kanssa. Tehtävänä oli laatia liikeidea ja julkaista se meidän yhteisessä FB-ryhmässä. Yllättäen homma sujui kännyköilläkin hienosti. Illalla vieraat ja majoittajat menivät hohtokeilaamaan Turun keskustaan.

Kuudes päivä 11.10.

Viimeisenä kokonaisena  päivänä koulussa vieraat olivat oppitunneilla. Aamupäivällä vierailimme myös Carrus Deltassa, missä meitä opastettiin englanniksi.

Iltapäivällä ryhmätyö jatkui ja taas oltiin yhteydessä Puolaan ja Italiaan. Lopuksi äänestimme parhaan liikeidean ja saimme antaa palautetta Today's meetissä.  Illalla kaikki vieraat, majoittajat sekä kaikki Erasmus-kurssiin kuuluvat oppilaat ja rehtori ja opettajia tulivat lukiolle päätösjuhlaan. Juhlassa kuunneltiin musiikkia, tanssittiin ja syötiin lukiolaisten tekemiä herkkuja. Ero oli haikea!

Seitsemäs ja viimeinen päivä 13.10.

Majoittajat veivät vieraat Turun bussiasemalle ja vieraat lähtivät bussilla kohti Helsinkiä. Lentokentältä nuoret ja opettajat lähtivät kukin omiin kotimaihinsa toivottavasti vieden mukanaan hienoja muistoja Liedosta ja sen lukiosta!